נהג מרוצים
פרודרייב

מדריך לרישיון אפור

כל נהג יודע ומכיר את חשיבותה של נהיגה זהירה על הכביש. הרי לא בכדי לפני קבלת רישיון הנהיגה, ישנה הדרישה לעבור מבחן תאורטי ולאחריו מבחן מעשי. כמו כן, ישנן דרישות מחמירות לגבי כלי הרכב שעולים על כבישי הארץ: בדיקות תקופתיות, מעבר מבחן רישוי ועוד. לאחר מכן, כידוע, לכלי הרכב יש רישיון – המכונה כרישיון צהוב. אך מסתבר שישנם סוגי רישיונות נוספים לכלי רכב, כאשר בכל הנוגע לרישיון נהיגה לרכבים ספורטיביים, נדרש רישיון אחר בו יעסוק המאמר שלפניכם, המוכר בתור רישיון אפור.

מהו רישיון אפור?

נתחיל שלב אחד קודם: כשם שיש להוציא רישיון נהיגה על מנת לנהוג בכבישים ציבוריים, כך ישנו גם צורך ברישיון נהיגה ספורטיבי – הוא הרישיון שיש להוציא עבור נהיגת מרוצים. אז כך גם בנוגע לכלי הרכב עצמו: כשם שיש דרישה לרישיון צהוב כדי שכלי הרכב יעלה על כבישים ציבוריים – כך ישנה דרישה עבור כלי רכב תחרותי שנועד למרוצים. וזהו הרישיון האפור הנכסף.

חשוב לציין שרכב שקיבל רישיון אפור והפך להיות כלי תחרותי – כבר אינו יכול לחזור ולקבל רישיון צהוב ולשמש ככלי רכב בכבישים ציבוריים. יחד עם זאת ישנה החרגה: נאמר שהתחשק למישהו להפוך לנהג מרוצים ליום אחד, ועם רכבו שלו; ובכן, עבור מרוצים מסוימים ניתן לבצע התליית רישיון ליום אחד – כלומר להפוך את הרכב הפרטי לכלי תחרותי אך ורק לאותו יום. לרוב מדובר במרוצים עממיים שבהם אף אין דרישה בכלוב בטיחות – הוא אביזר הבטיחות הבסיסי ביותר ברכבי מרוץ (מכונה גם "כלוב התהפכות" – מכיוון שייעודו הוא לשמור על תא הנוסעים שלם גם כאשר כלי הרכב מתהפך ובכך לשמור על שלמותם בקרות התהפכות).

כך, בתום יום המרוצים על בוחן של כלים תחרותיים לוודא שאותו רכב פרטי הינו תקין ולא מהווה סכנה לנהג או לציבור. המדובר בבחינה מדוקדקת, שרק לאחריה יחזיר הבוחן לבעל הרכב הפרטי את הרישיון הצהוב כך שהוא יוכל לנוע בחופשיות על כבישים ציבוריים.

מה דרוש על מנת לקבל רישיון אפור?

הזכרנו את בוחן הרכב ואת תפקידו במקרה בו יש מי שמעוניין להתנסות בנהיגה ספורטיבית עם רכבו הפרטי. גם כדי לקבל רישיון אפור ישנו צורך בבוחן רכב בעל תעודת בוחן מוסמך מטעם הרשות לנהיגה ספורטיבית. תפקידו של הבוחן כשמו כן הוא – לבחון את כלי הרכב ולוודא שהוא אכן עומד בכל הקריטריונים על מנת לקבל רישיון אפור.

אז למה לא להוציא פשוט רישיון אפור במקום רגיל?

הזכרנו את מהותו של הרישיון לכלי תחרותי, ושעם רישיון צהוב חל איסור להתחרות במרוצי מכוניות. כמו כן ציינו שמרגע שכלי רכב עבר הסבה לכלי תחרותי – כבר אין אפשרות להמיר את הרישיון לצהוב שוב, אך את זאת יש להדגיש: חל איסור לעלות עם כלי תחרותי על כבישים ציבוריים! כלומר, כלי רכב תחרותי איננו יכול לשמש אתכם בחיי היום יום ככלי תחבורה.

כמו כן חשוב להדגיש שבנוסף לכלי התחרותי המורשה, גם על הנהג חלה החובה להוציא עבור עצמו את רישיון הנהיגה הספורטיבי אותו הזכרנו אם ברצונו להשתתף בתחרויות ספורט מוטורי. המדובר בתחום שזכה להתפתחות ניכרת לאחרונה בישראל, כך שמעבר לתחביב בלבד (שעבורו כאמור ניתן לבצע התליית רישיון ליום אחד) הוא מאפשר התמקצעות לכל דבר ועניין, ועל כן גם הדרישות הבטיחותיות בהתאם (בדומה, כיום קיימות בארץ גם תשתיות המיועדות לספורט מוטורי).

בואו להגשים חלום

חברת פרודרייב מציעה לכם לחוות את עולם הספורט המוטורי על גווניו, כאשר מאחוריה ניסיון עשור של שני עשורים בתחום. פרודרייב נחשבת לאחת החלוצות בתחום הספורט המוטורי בארץ, והיא שמה לה כמטרה להנגיש את תחום הנהיגה הספורטיבית לכל דורש. בפרודרייב תוכלו להפוך לנהגים ליום אחד; תוכלו להביא את כל החברה או העסק שלכם ליום גיבוש לעובדים שימקסם את היכולות שלהם ויפתח יכולות שונות, ואם אתם כבר נהגים לא מתחילים – תוכלו להשתפר עוד ולהתאמן.

השאירו פרטים
מוזמנים לשתף:
תמונה של גידי קרונין
גידי קרונין

מאמן ומנטור לנהיגה מתקדמת ולנהיגת מרוצים עם ניסיון של מעל ל-15 שנה עם תשוקה אמיתית להדרכה וליווי נהגים להצלחה בתחרויות.

דילוג לתוכן